گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد مسعود اسکویی درگذشت + علت فوت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جای خالی طنز صادق و دلسوزانه «گل آقا» تجربه‌ای دلنشین: کنسرت محسن ابراهیم‌زاده در برج میلاد محمدرضا اربابی: در نمایش «میتینگ»، با نسل جوانی رو‌به‌رو هستید که مسائل روز را می‌شناسد
سرخط خبرها

گزارشی از پشت صحنه فیلم تلویزیونی «تکلیف» | راوی رشادت مرزبانان سرزمین خورشید

  • کد خبر: ۶۰۷۴۵
  • ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
گزارشی از پشت صحنه فیلم تلویزیونی «تکلیف» | راوی رشادت مرزبانان سرزمین خورشید
گزارشی از پشت صحنه فیلم تلویزیونی «تکلیف» که با همکاری صداوسیما و فرماندهی مرزبانی خراسان رضوی ساخته می‌شود
شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - فیلم تلویزیونی «تکلیف» به نویسندگی و کارگردانی محمد مهری جعفری این روز‌ها مراحل تولیدش را در شهر مشهد و مرز‌های استان پشت سر می‌گذارد. فیلمی که قصد دارد علاوه بر به تصویر کشیدن رشادت‌های نیرو‌های مرزبانی، در فرهنگ سازی موضوع مهمی، چون «اهدای عضو» گام بردارد. در آخرین روز‌های تولید فیلم «تکلیف» درحالی که گروه در خانه‌ای در خیابان خیام ۵۸ مشغول تصویربرداری بودند در پشت صحنه آن حضور پیدا کردیم و با محمود مقامی و شراره رخام دو تن از بازیگران شناخته شده‌ای که از تهران برای بازی در این فیلم به مشهد آمده اند و همچنین کارگردان اثر گپ وگفتی داشتیم.

فیلم خوب در هرکجا ساخته شود دیده می‌شود

محمود مقامی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران را به واسطه نقش آفرینی اش در آثار سینمایی مختلفی، چون «تاراج»، «می خواهم زنده بمانم»، «نیمه گمشده» و «اخراجی ها» و سریال‌هایی مانند «امام علی (ع)»، «پس از باران»،
«یک مشت پرعقاب»، «کیمیا» و «ترانه مادی» می‌شناسیم. او که این روز‌ها برای بازی در تله فیلم «تکلیف» به مشهد آمده است درباره حضورش در این اثر می‌گوید: من به خاطر ارادتی که به امام رضا (ع) داشتم حضور در فیلم «تکلیف» را پذیرفتم و خواستم به این بهانه به پابوس ایشان بیایم.

مقامی خاطرنشان می‌کند: تقریبا حدود ۷۰ درصد کار پیش رفته بود که من به پروژه اضافه شدم. اکنون مشغول ضبط بخش پایانی فیلم در لوکشین هایی، چون پادگان و خانه سردار هستیم. در روز‌های آینده هم تصاویری را در کوچه و خیابان‌های شهر مشهد فیلم برداری خواهیم کرد.

به نظر این بازیگر مهم نیست یک فیلم در کجا ساخته شود یا چه کسی آن را بسازد مهم خروجی کار است که قدرت و توان سازنده هایش را نشان می‌دهد.
مقامی تأکید می‌کند: یک فیلم خوب با عوامل خوب در هر کجایی که ساخته شود دیده می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد در گذشته هم بار‌ها فیلم‌ها در مکان‌های دیگری به غیر از تهران ساخته شده که از آن‌ها استقبال شده است.

او که در یک سال گذشته دو فیلم «اشک برف» و «یه افسانه بود» را کارگردانی کرده است درباره فعالیت در دوران کرونا می‌گوید: من در ایام شیوع کرونا فعالیت هایم را پیش بردم و در سه فیلم بازی کردم و دو فیلم ساختم، اما با شرایط سخت و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی.

این هنرمند یادآور می‌شود: در این مدت، زمان کاری پروژه‌ها بالا رفته است، مثلا اثری که باید در ۲۰ روز ساخته شود حداقل ۳۰ روز طول می‌کشد. هزینه‌ها هم افرایش یافته، اما دستمزد‌ها تفاوتی نکرده است.

او با ابراز نگرانی از تعطیلی سینما‌ها خاطرنشان می‌کند: امیدوارم خیلی این وضعیت ادامه پیدا نکند، چون در غیر این صورت سینما‌ها به طور کامل تعطیل می‌شود و آثار فقط معطوف به شبکه نمایش خانگی خواهند شد.
مشهد ظرفیت بالایی در فیلم سازی دارد
 
راوی رشادت مرزبانان سرزمین خورشید
شراره رخام که سابقه بازی در آثاری، چون «شب آفتابی»، «پول کثیف»، «فقط بخاطر تو»، «کلانتر ۲» و «سرنوشت» را در کارنامه دارد، یکی دیگر از بازیگران فیلم تلویزیونی «تکلیف» است. او که نقش مقابل محمود مقامی (همسر سردار) را ایفا می‌کند، مهم‌ترین دلیل حضورش در این فیلم را لوکیشن آن بیان می‌کند: اگر بخواهم صادق باشم اینکه فیلم در مشهد فیلم برداری می‌شد برایم جذاب بود. البته صحنه‌هایی از فیلم هم در مرز فیلم برداری شده، اما سکانس‌های من همگی در مشهد است.

او خاطرنشان می‌کند: کار کردن در مشهد حس متفاوتی برای من دارد برای همین وقتی اثری از مشهد به من پیشنهاد می‌شود به گونه‌ای دیگر به آن نگاه می‌کنم. البته پیش از این کار تصویری در مشهد نداشتم و تنها برای حضور در چندین مراسم به این شهر دعوت شده بودم.

این هنرمند همچنین از ظرفیت بسیار مشهد در عرصه سینما و تلویزیون می‌گوید: ما بازیگران مطرح زیادی داریم که مشهدی هستند مثل آقای رضا عطاران، خانواده ارجمند‌ها و خیلی‌های دیگر. همچنین مشهد شهر بزرگ و بسیار زیبایی است و لوکیشن‌ها و امکانات زیادی دارد که همه این موارد نشان می‌دهد این شهر از نظر توانمندی از تهران کمتر نیست، اما نیاز به توجه ویژه دارد و سرمایه گذاری و حمایت بیشتری باید از آن شود تا از ظرفیت هایش بهتر استفاده شود.

رخام که این روز‌ها با فیلم سینمایی «پارمیدا» به کارگردانی افشین سنجابی برای پرده سینما‌های گروه هنر و تجربه حضور دارد درباره فعالیت هایش در یک سال اخیر توضیح می‌دهد: من در این یک سال دو تئاتر کار کرده بودم که اجرایشان به دلیل کرونا کنسل شد. در این مدت کار‌های تصویری هم به من پیشنهاد می‌شد، اما پذیرفتن آن‌ها ریسک بالایی داشت و من به دلیل خطر‌هایی که وجود دارد برخی از آن‌ها را نپذیرفتم و جسته گریخته چند کار را بازی کردم. از میان آن‌ها می‌توانم به فیلم کمدی «هولیا» اثر مرتضی آتش زمزم با بازی مرحوم علی انصاریان، پوریا پورسرخ، محمدرضا هدایتی و مریم امیرجلالی اشاره کنم که هنوز اکران نشده است. همچنین در این یک سال در دو تله فیلم هم بازی کردم و برای حضور در دو سریال هم صحبت‌هایی انجام دادم که هنوز قطعی نشده است.

به گفته او این روز‌ها ماسک و الکل به ملزومات صحنه‌های فیلم برداری تبدیل شده است. این بازیگر که یکی از محیط‌های پرخطر در پشت صحنه فیلم و سریال‌ها را اتاق گریم می‌داند یادآور می‌شود: در اتاق گریم، چون ماسک نداریم سعی می‌کنیم بیشتر شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم و اتاق خلوت‌تر باشد.
رخام درباره صحنه‌های باقی مانده اش در فیلم «تکلیف» نیز خاطرنشان می‌کند: روز‌های آخر فیلم برداری است و از کار من چیزی باقی نمانده است.

او همچنین می‌گوید: برای ساخت یک فیلم حداقل ۴۰ نفر باید دورهم جمع شوند و کار کنند، اما درنهایت متأسفانه فقط این بازیگران اثر هستند که دیده می‌شوند. این افراد نیز همچون بازیگران در معرض خطر هستند، اما از آن‌ها کمتر یاد می‌شود برای همین می‌خواهم از همه بچه‌هایی که در پشت صحنه فیلم‌ها مشغول کار هستند تشکر کنم.
رخام ابراز امیدواری می‌کند که قدر مشهد و موقعیت هایش دانسته شود و این شهر لوکیشن فیلم‌های بیشتری باشد.


همکاری نکردن بیمارستان اهدای عضو

محمد مهری جعفرآبادی، نویسنده و کارگردان فیلم «تکلیف» که پیش از این آثاری، چون فیلم کوتاه «اصرار»، مستند داستانی «کنجد»، فیلم داستانی «انکار» و فیلم کوتاه «زندگی» را ساخته است این بار به سراغ روایت داستانی درباره اهدای عضو رفته است.

او‌ می‌گوید: با توجه به اینکه در فیلم صحنه‌های جنگی هم داشتیم پیش تولید و تولید طولانی را پشت سرگذاشته ایم و حدود ۳ ماه است درگیر این پروژه هستیم.
جعفرآبادی به پایان تصویربرداری صحنه‌های جنگی در تایباد اشاره و خاطرنشان می‌کند: برای فیلم برداری سایر صحنه‌ها مدتی است که به مشهد آمده ایم و در لوکشین‌های مختلفی، چون پادگان مرزبانی مشهد، پایگاه آموزشی ثامن الائمه (ع) و دو بیمارستان تصویربرداری کرده ایم.
این کارگردان یادآور می‌شود: حدود یک هفته تا پایان فیلم برداری باقی مانده است و ما به طور هم زمان تدوین را نیز پیش می‌بریم تا کار به زودی آماده شود.

به گفته او، این اثر با مشارکت صداوسیمای خراسان رضوی و فرماندهی مرزبانی استان تولید می‌شود و قرار است از شبکه خراسان و یکی از شبکه‌های سراسری پخش شود.
جعفرآبادی که به زمان بر بودن فرایند کامل شدن جلوه‌های ویژه فیلم «تکلیف» اشاره می‌کند، امیدوار است تا خرداد ۱۴۰۰ اثرش را آماده پخش کند.
او درباره موضوع فیلم نیز توضیح می‌دهد: ما در فیلم «تکلیف» قصد داشتیم، به موضوع اهدای عضو بپردازیم و همچنین رشادت‌های نیرو‌های مرزبانی را به مردم نشان دهیم. این دو محور نیز در قالب داستان دو سرباز به نام‌های دانیال و بهنام به تصویر کشیده می‌شود که یکی بر اثر تصادف مرگ مغزی می‌شود و دیگری همسر بیماری دارد که نیازمند پیوند قلب است.
راوی رشادت مرزبانان سرزمین خورشید
به گفته این کارگردان، «تکلیف» می‌خواهد نشان دهد که همه فرزندان ما قرار نیست کنار خودمان و در شهرمان خدمت کنند و گروهی هم باید به مرز بروند تا از مرز‌های کشور پاسداری کنند. همچنین این فیلم قصد دارد اهدای عضو را به عنوان یک فرهنگ رواج دهد.
جعفرآبادی که تعصب خاصی به شهرش دارد این نکته را نیز یادآور می‌شود که در فیلمش از لهجه مشهدی هم استفاده کرده است.

او انتقاد‌هایی هم از همکاری نکردن یکی از بیمارستان‌های شهر مشهد مطرح می‌کند: ما مجوز داشتیم و برای فیلم برداری به بیمارستان اهدای عضو مشهد رفتیم، اما فقط یک روز به ما اجازه تصویربرداری دادند و دیگر نگذاشتند تا کار را پیش ببریم؛ بنابراین برای ادامه تصویربرداری قرار است به بیمارستان طالقانی برویم.
به گفته کارگردان فیلم «تکلیف»، مشهد فیلم سازان زیادی دارد، اما متأسفانه در برخی ادارات با آن‌ها همکاری نمی‌شود. از این رو پیش بردن یک پروژه تصویری در مشهد سخت‌تر از بسیاری از شهر‌های دیگر است.

ضرورت حمایت از فیلم سازان

فاطمه اقبالی، مدیرتولید فیلم «تکلیف» نیز گله‌هایی را از حمایت نکردن حامیان مالی از فیلم سازان مشهدی بیان می‌کند: متأسفانه حامیان مالی آن طور که باید در فیلم سازی مشارکت نمی‌کنند. در صورتی که اگر از هنرمندان حمایت کنند؛ می‌توانیم فیلم‌های قوی در عرصه سینما و تلویزیون در مشهد بسازیم، چون این شهر ظرفیت بالایی دارد.
به گفته او، محمود مقامی، شراره رخام، غلامرضا اصانلو، عباس نائی، حسین مقدم و فریبا ترکاشوند از بازیگرانی هستند که جلوی دوربین «تکلیف» رفته اند همچنین با بازیگران جدیدی مانند اتابک نادری و دیگران نیز صحبت شده که احتمال دارد به گروه اضافه شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->